Mira - Dagens ridpass

Underbart! Det kändes iallafall jättebra och det är det viktigaste, aight? Idag skulle jag haft framme en galoppbom i mitten så jag kan komma som en 8 på den och göra galoppombyten, Mira är inte riktigt säker på det så det är en bra övning, sedan tänkte jag ha 2 bommar på långsidan med 4-6 galoppsprång mellan. Långa och korta galoppen skulle jag ha övat på där.
Meeen när jag går ut med Mira ser jag hur hennes bakben ser stela ut och jag var lite rädd för att det skulle vara något allvarligt.. Ringde Anja och berätta allt det där så sa hon att jag skulle rida och se för hon kunde bara vart stel. Det var hon som tur var bara. Mira dressyrtränades nämligen i fredags och igår vilade hon så blev lite stel efter hårda träningen stackarn :(
 
Så mitt ridpass bestod av skritta fram på lång tygel ute 15-20 minuter,sedan in i paddocken och arbeta henne där i ungefär 20 minuter i skritt. I skritten gjorde jag mycket serpentiner, framdelsvändningar, skänkelvikningar, var innanför spåret och försökte få henne rakställd, inte alltid lätt men det funkade till och från. Försökte ha henne i så låg form som möjligt för att få henne avslappnad. I traven så ville jag ha henne i låg form och att hon skulle vara avslappnad och lyssna på mig. Hon travade i ett bra och friskt tempo. Allt kändes normalt och inget kändes "ovanligt" för det med bakbenen. Skönt, för jag tänkte verkligen att detta ridpass skulle bli ett fantastiskt, kände det från jag började trava och jag tillsut satt(!!!) ner i sadeln utan att hon hade huvudet uppe bland molnen och inte lyssnar på mig. Hade ett bra stöd idag och då blev det att hon inte sprang iväg och tog upp huvudet. Var mycket stolt över henne och mig(det är okej att tycka man gjorde ett bra jobb, kom ihåg det!!). I traven gjorde jag stora volter och mest serpentiner. Gick kanon verkligen och sedan när jag skulle galoppera så sprang hon in i galoppen lite men jag lät henne galoppera hela kortsidan och sedan bröt jag av den galoppen och sedan påbörjade jag en ny, mer lugn trav och mer uppmärksam på vad som händer härnäst. Började med vänster galoppen, hennes lätta varv och där var hon hur fin som helst. Hade också ett annat bett och hon blev inte sådär tung i handen som hon blir i galoppen och det är väldigt bra att variera bett så det inte är samma samma hela tiden..
I höger varvet, alltså hennes svårare varv. Första försöket fattade hon vänstergaloppen istället så fick bryta av igen och försöka igen alltså. Gick kanon på andra försöket. I galoppen i båda varven galopperna jag först en volt nere på ena kortsidan och sedan långsidan och sen in på den volten och sen ut på långsidan igen och sedan tillbaka till den volten innan och så gjorde jag ett tag. Hon bröt av en gång efter några varv för det var jobbigt så när jag skulle fatta ny galopp så stannade hon och börja studsa lite, sa till henne med rösten och tog spöt på rumpan( dressyrspö, inte hårt bara visa att jag bestämmer och att hon ska gå framåt!) sedan blev det fel galopp igen men började bara om och sen blev det rätt igen. När jag märkte att hon började lägga av titt som tätt så pressa jag henne lite in i det sista och sedan travade jag av och sedan skrittade jag av henne för hand ute.
 
Väldigt långt inlägg det blev. Vissa gillar det, vissa gillar det inte..!
 
Men gärna mer sådana ridpass, tack! Så nöjd över henne idag. Hoppträningen var tydligen på tisdag så det blir att åka upp då och hoppa och hoppas hon sköter sig bättre än vad hon gjorde förra träningen.. Imorgon vilar hon.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0